K5 skal bygges
Slutt på rasfarlig veg og bane
I dag - 11. september 2024 - kom samferdselsminister og finansminister til Arna stasjon og bekrefta at det settes av 300 mill kroner til Statsbudsjett 2025. Det betyr oppstart sommeren 2025.
Samtidig garanterer regjeringen at arbeidet med bompengeproposisjonen settes i gang slik at den kan vedtas i vårsesjonen 2025 i Stortinget.
Finansministeren lovet at prosjektet skal få midler som er nødvendig for å fullføre veg og dobbeltsporet bane Arna-Stanghelle. Kostnaden antas å bli inntil 40 MRD kroner.
Dette er en merkedag for hele regionen og arbeidet med å fjerne "Norges verste vei" er endelig i gang.
oonferansen K5 "Full stopp - eller full gass" i Bergen i starten på juni var det klar enighet om at ny vei og bane Bergen-Voss er det viktigste prosjektet på Vestlandet.
Midler til K5 i statsbudsjettet for 2024
Regjeringen lover 300 mill kr til K5 i statsbudsjettet for 2024.
Nyheten ble presentert av statsministere Jonas Gahr Støre i Arna 3. sept.
Tildelingen medfører at K5 prosjektet fortsetter for fullt med avsluttende arbeider før byggestarten i 2024.
Kvalitetssikringsrapport om prosjektet legges fram i slutten av september, og målet er å få en investeringsbeslutning om oppstart våren 2024. Tildelingen medfører også at prosjektet vil få plass i kommende Nasjonalt Transportplan, der transportetatene hadde foreslått en utsettelse til 2036.
Les mer her:
E16: Blar opp 300 millioner til «Norges verste vei» (tv2.no)
Valg 2023: Regjeringen lover 300 millioner til ny vei og jernbane Arna–Voss (bt.no)
Nyhet, Politikk | Støre setter av 300 millioner til Arna-Stanghelle (ba.no)
K5 må ha byggestart i 2024
På konferansen K5 "Full stopp - eller full gass" i Bergen i starten på juni var det klar enighet om at ny vei og bane Bergen-Voss er det viktigste prosjektet på Vestlandet.
Dette er et nasjonalt viktig prosjekt som fjerner et rasutsatt område og oppgraderer hovedpulsåren Bergen-Oslo. Dette er et folkeprosjekt som alle stiller seg bak, og der trygg transport ikke lenger kan basere seg på flaks.
Film fra konferansen kan du se i feltet nedenfor her:
I
K5 er prosjektet alle vil ha
K5 har topp prioritet
Fylkesdirektøren i Vestland fylkeskommune mener at fellesprosjektet K5 med vei og bane Arna-Stanghelle må ta topp prorotet og med oppstart i 1. periode av Nasjonalt Transportplan.
I innstillingene står det:
Vestland fylkeskommune opprettheld at E16/Vossebanen Arna-Stanghelle («K5») er det høgast prioriterte av store investeringar, og meiner det er heilt uhaldbart at dette viktige prosjektet ikkje er prioritert i framlegget frå etatane. Prosjektet er viktig for liv og helse, det er planavklart og klart for realisering allereie i 2024.
Skal K5 skrotes?
Statens vegvesen og BaneNor har i sine innspillsnotat til Nasjonal Transportplan 2025-2036 ikke funnet rom for å sette av midler til videreføring av fellesprosjektet vei og bane Arna-Voss.
-Dette er å foreslå "rykk tilbake til start" når vi er like ved målstreken. Å vurdere prosjektet på nytt etter 2030 er det samme som kroken på døren, mener daglig leder Atle Kvamme i K5Alliansen.
-Dette kommer vi til å jobbe knallhardt for å få endret. Det er allerede kjøpt opp 38 hus, lagt fram strøm for 200 mill kroner og etablert en stab som er klar til å sette spaden i jorda i 2024. Og her styres det etter "gammel" NTP. Så målet er 600 mill kr i 2024-budsjettet for de siste klargjøringer slik at byggestart blir sommeren 2024.
​
Les også innlegg publisert i BT: En milliard ut vinduet? (bt.no)
KS2 ferdig i august 2023
Det pågår for tiden et kvalitetssikringsprosjekt (KS2) for K5 Arna-Voss, og oppdraget utføres av Marstrand og Møreforskning.
​
KS 2 står Kvalitetssikring 2, som er siste del av kontrollprosessen av offentlige byggeprosjekter før beslutningen om å bruke penger tas.
KS2 skal presenteres i departementet 24.08.23, og da vil man ha et ferdig grunnlag for å fremme en proposisjon til Stortinget om oppstart av prosjektet.
Bergen - Voss på sporet igjen
Budsjettforliket på Stortinget i desember 2022 endte med at K5 med ny vei- og bane Arna-Voss ble tildelt 200 millioner kroner. Dermed fortsetter arbeidet på strekningen som er kåret til Norges verste vei.
-Det er svært gledelig at prosjektet blir videreført, og det skulle bare mangle når det ble bekreftet at det ville koste staten like mye å stoppe prosjektet som å holde det i gang, sier daglig leder Atle Kvamme i K5 Alliansen.
​
Prosjektet kom inn i Nasjonal Transportplan for 2 år siden, og det er rigget en felles organisasjon fra Statens vegvesen og Bane Nor som har jobbet målrettet for at prosjektet skal være klar til oppstart i 2024. Reguleringsplanen ble vedtatt 1. april i år, og med midler på bordet fra statene er det nå bare å gi gass.
Det pågår allerede arbeid med strømforsyning til prosjektet, det pågår overtakelser av eiendommer som skal fraflyttes og planleggingen av sjødeponi for å ta mot steinmassene fra tunellsprengingene er også i full gang.
Fremdriftsplan utbygging K5
Fakta K5 prosjektet
Hele K5 prosjektet Arna-Voss
-
63 km fordelt på 3 lange tunneler
-
16 km anleggs/rømningstunneler
-
3 dagsoner broer, veikryss og 3 jernbanestasjoner
-
Reisetid tog Bergen-Voss: 38 min (mot 70 min i dag)
-
Reisetid bil Bergen-Voss: 50 min (80 min i dag)
Delstrekning 1 Arna-Stanghelle:
-
Reguleringsplan godkjent 01.04.2022
-
Norges største tunnelprosjekt m 80 km tunneler
-
30 km veitunnel
-
30 km banetunnel. Halverer reisetid fra 28 til 14 min
-
30,1 mrd (2022 kroneverdi)
-
Dobbeltspor Arna-Stanghelle
-
4 felts vei Arna-Trengereid
-
2 felts vei m midtdeler Trengereid-Stanghelle
-
Sparer 50 000 ton CO2 på utslippsfrie anleggsplasser
-
Sparer 4 MRD på at prosjektet er felles for vei og bane