K5 må ha byggestart i 2024
På konferansen K5 "Full stopp - eller full gass" i Bergen i starten på juni var det klar enighet om at ny vei og bane Bergen-Voss er det viktigste prosjektet på Vestlandet.
Dette er et nasjonalt viktig prosjekt som fjerner et rasutsatt område og oppgraderer hovedpulsåren Bergen-Oslo. Dette er et folkeprosjekt som alle stiller seg bak, og der trygg transport ikke lenger kan basere seg på flaks.
Film fra konferansen kan du se i feltet nedenfor her:
I

K5 er prosjektet alle vil ha
K5 har topp prioritet
Fylkesdirektøren i Vestland fylkeskommune mener at fellesprosjektet K5 med vei og bane Arna-Stanghelle må ta topp prorotet og med oppstart i 1. periode av Nasjonalt Transportplan.
I innstillingene står det:
Vestland fylkeskommune opprettheld at E16/Vossebanen Arna-Stanghelle («K5») er det høgast prioriterte av store investeringar, og meiner det er heilt uhaldbart at dette viktige prosjektet ikkje er prioritert i framlegget frå etatane. Prosjektet er viktig for liv og helse, det er planavklart og klart for realisering allereie i 2024.
Skal K5 skrotes?
Statens vegvesen og BaneNor har i sine innspillsnotat til Nasjonal Transportplan 2025-2036 ikke funnet rom for å sette av midler til videreføring av fellesprosjektet vei og bane Arna-Voss.
-Dette er å foreslå "rykk tilbake til start" når vi er like ved målstreken. Å vurdere prosjektet på nytt etter 2030 er det samme som kroken på døren, mener daglig leder Atle Kvamme i K5Alliansen.
-Dette kommer vi til å jobbe knallhardt for å få endret. Det er allerede kjøpt opp 38 hus, lagt fram strøm for 200 mill kroner og etablert en stab som er klar til å sette spaden i jorda i 2024. Og her styres det etter "gammel" NTP. Så målet er 600 mill kr i 2024-budsjettet for de siste klargjøringer slik at byggestart blir sommeren 2024.
Les også innlegg publisert i BT: En milliard ut vinduet? (bt.no)
KS2 er i gang
Det pågår for tiden et kvalitetssikringsprosjekt (KS2) for K5 Arna-Voss, og oppdraget er tildelt Marstrand og Møreforskning.
KS 2 står Kvalitetssikring 2, som er siste del av kontrollprosessen av offentlige byggeprosjekter før beslutningen om å bruke penger tas.
Det medfører at når KS2 er ferdig, forhåpentligvis til sommeren, kan det fremmes en proposisjon til Stortinget om oppstart av prosjektet.

Bergen - Voss på sporet igjen
Budsjettforliket på Stortinget i desember 2022 endte med at K5 med ny vei- og bane Arna-Voss ble tildelt 200 millioner kroner. Dermed fortsetter arbeidet på strekningen som er kåret til Norges verste vei.
-Det er svært gledelig at prosjektet blir videreført, og det skulle bare mangle når det ble bekreftet at det ville koste staten like mye å stoppe prosjektet som å holde det i gang, sier daglig leder Atle Kvamme i K5 Alliansen.
Prosjektet kom inn i Nasjonal Transportplan for 2 år siden, og det er rigget en felles organisasjon fra Statens vegvesen og Bane Nor som har jobbet målrettet for at prosjektet skal være klar til oppstart i 2024. Reguleringsplanen ble vedtatt 1. april i år, og med midler på bordet fra statene er det nå bare å gi gass.
Det pågår allerede arbeid med strømforsyning til prosjektet, det pågår overtakelser av eiendommer som skal fraflyttes og planleggingen av sjødeponi for å ta mot steinmassene fra tunellsprengingene er også i full gang.
Fremdriftsplan utbygging K5

Fakta K5 prosjektet
Hele K5 prosjektet Arna-Voss
-
63 km fordelt på 3 lange tunneler
-
16 km anleggs/rømningstunneler
-
3 dagsoner broer, veikryss og 3 jernbanestasjoner
-
Reisetid tog Bergen-Voss: 38 min (mot 70 min i dag)
-
Reisetid bil Bergen-Voss: 50 min (80 min i dag)
Delstrekning 1 Arna-Stanghelle:
-
Reguleringsplan godkjent 01.04.2022
-
Norges største tunnelprosjekt m 80 km tunneler
-
30 km veitunnel
-
30 km banetunnel. Halverer reisetid fra 28 til 14 min
-
30,1 mrd (2022 kroneverdi)
-
Dobbeltspor Arna-Stanghelle
-
4 felts vei Arna-Trengereid
-
2 felts vei m midtdeler Trengereid-Stanghelle
-
Sparer 50 000 ton CO2 på utslippsfrie anleggsplasser
-
Sparer 4 MRD på at prosjektet er felles for vei og bane